Geplaatst op:01-12-2025 Bijgewerkt op:01-12-2025 16:58 PERSBERICHT Sinterklaas 2025Bron: VBZPERSBERICHT
Sinterklaas 2025: millennials vieren het feest steeds meer uit nostalgie
Den Haag, 1 december 2025 - Dit jaar viert 58% van de Nederlanders Sinterklaas. Dat is het hoogste aantal sinds 2022. Het feest blijft daarmee één van de populairste tradities in ons land. In het oosten van Nederland viert zelfs 63% het feest. Volwassenen vieren Sinterklaas vooral voor de gezelligheid. Opvallend is dat nostalgie een steeds grotere rol speelt, vooral bij mensen tussen de 35 en 44 jaar (millennials). Ook het lekkers blijft onmisbaar. Strooigoed is opnieuw het meest geliefd en wordt dit jaar door 32% van de consumenten gekocht. Dat is de hoogste score sinds het onderzoek in 2021 begon. Bij jongeren onder de 25 jaar ligt dit zelfs boven de 50%. Chocoladeletters en -figuren zijn minder populair dan vorig jaar: 14% koopt het, tegenover 17% in 2024. De hogere chocoladeprijzen zouden daar een rol kunnen spelen. De top vijf lekkernijen wordt verder aangevuld met gevulde speculaas (15%), amandelstaven (10%) en gewone speculaas (9%). Gevulde speculaas en amandelstaaf zijn vooral bij 45-plus populair.
Huismerk populairder
Door de hoge prijzen in supermarkten letten veel mensen meer op aanbiedingen en kiezen ze vaker voor een huismerk. De populariteit van huismerken voor wat betreft Sinterklaaslekkernijen steeg van 15% in 2024 naar 17% dit jaar. Vooral consumenten met een kleiner budget en een praktische opleiding kiezen vaker voor een huismerk: 20 tot 25% van hen doet dit.
Minder aandacht voor duurzaamheid
Door de inflatie letten consumenten minder op duurzaamheid bij het kopen van Sinterklaaslekkernijen. Minder mensen vinden milieu-impact en arbeidsomstandigheden belangrijk, en een meerderheid (51%) wil niet extra betalen voor duurzamere producten. In 2022 was dit nog 43%.
Deze cijfers komen uit een representatieve peiling van Peil.nl, in opdracht van branchevereniging VBZ. Aan het onderzoek deden afgelopen weekend 3.500 Nederlanders mee.

|