StartpaginaProgrammeringRSMRadiobingoRegionieuwsAgenda
Menu
Startpagina
Programmering
RSM
Radiobingo
Regionieuws
  Nieuws
  Sport
  Gemeente
  Reportage
  Info
Agenda

Reclame

Download de Radio Stad Montfoort app
Ontdek het op Google Play
Ontdek het in de Apple App Store

RSM Cartridge sponsoren

Adverteren op de website van RSM



Zoeken


Stuur dit document naar

Note: Meerdere ontvangers moeten door een comma worden gescheiden

Uw Email adres


Bericht


Menselijke controle: (Vul hier 3417 in).
Om spam tegen te gaan controleren we dit veld op deze waarde.


Geplaatst op:12-12-2022
Bijgewerkt op:12-12-2022 10:42

Laat de molens weer draaien

Bron: Utrechts landschap
  

Utrechts Landschap is een actie gestart om al haar molens weer draaiende te krijgen.
Vijftien molens staan stil vanwege problemen met de wieken. Een kostbare reparatie is nodig en de stichting vraagt het publiek om daarbij te helpen. Bijdragen kan via www.utrechtslandschap.nl/molens.
Als de molens niet meer kunnen draaien, raken ze in verval en verliezen we deze oer-Hollandse bakens in het landschap. Dat wil Utrechts Landschap niet laten gebeuren. Er ligt een plan om de molens te redden en nu voert de stichting actie om het benodigde geld bij elkaar te krijgen.

Elk bedrag is welkom
Het is een enorme klus: vijftien molens hebben een nieuw wiekenkruis nodig. Een urgente maar ook zeer kostbare uitdaging. De totale kosten bedragen bijna twee miljoen euro. De provincie Utrecht betaalt de helft van de kosten voor de restauratie. De andere helft moet komen uit fondsen en crowdfunding. Samen met de molenaars doet Utrechts Landschap er alles aan om het benodigde geld bij elkaar te brengen. Elk bedrag is welkom via www.utrechtslandschap.nl/molens.


Archieffoto Nettie Kuijer

Stilstaande molens
De molens die wachten op restauratie zijn de Broekzijdse Molen (Abcoude), Oostzijdse Molen (Abcoude), Kortrijkse Molen (Breukelen), Oog in ’t Zeil (Cothen), ’t Wissel (Elst), Geesina (Groenekan), Loenderveense Molen (Loenen aan de Vecht), De Hoop (Loenen aan de Vecht), De Valk (Montfoort), Garstenmolen (Nigtevecht), Westbroekse Molen (Oud-Zuilen), Binnenmolen (Rhenen), Spengense Molen (Spengen), Nieuwe Molen (Veenendaal) en Veenmolen (Wilnis).

Lasnaden
Bij deze molens zijn problemen geconstateerd met de lasnaden van de roeden. Molens hebben twee roeden, die samen de basis vormen voor het wiekenkruis. Die roeden bestaan uit aan elkaar gelaste delen. Tijdens het draaien en malen komen er grote krachten te staan op het wiekenkruis. Het is daarom van essentieel belang dat de constructie van de wieken veilig is.

In verval
In een video op www.utrechtslandschap.nl/molens vertellen molenaar Gijs Hasselbach en directeur-bestuurder Saskia van Dockum waarom het zo belangrijk is dat de molens weer kunnen draaien. Een stilstaande molen raakt in verval. Een molen moet regelmatig draaien en gesmeerd worden om in goede conditie te blijven. Als dat langere tijd niet gebeurt, kunnen onderdelen uitdrogen en kunnen staven en kammen minder goed in elkaar grijpen. Bovendien is het risico van knaagkevers bij stilstaande molens groter.

Kennis verloren
Ook voor molenaars heeft stilstand gevolgen. Ze zien hun passie tot stilstand komen en er kan kennis verloren gaan als molenaars weggaan en er geen opvolger is. Bovendien komt er minder publiek naar de molens, want een stilstaande molen is veel minder interessant om te bekijken.

Laat de molens weer draaien
Utrechts Landschap doet een beroep op iedereen die de molens een warm hart toedraagt. Help mee om de molens weer te laten draaien, zodat ze behouden blijven voor de toekomst. Het is ook mogelijk om een donatie voor een specifieke molen te doen. Kijk voor meer informatie op www.utrechtslandschap.nl/molens.

 

  






Kijken en luisteren
          Live:        Gemist:
         RSM WebApp         RSM Uitzending gemist

        Foto's:
          RSM Fotoboek

Meer media mogelijkheden
Nieuws of tip opsturen

Reclame

Profipack

Ook hier adverteren? Klik hier!

Nu op RSM
Nonstop muziek


Regionieuws

Login

 
 Print
© Radio Stad Montfoort, Montfoort (Nederland), 2024