LOGISTIEKE PUZZEL MET TUNNEL A2 ALS KRAPPE FLESSENHALS
In de afgelopen weken zijn alle, meer dan 100 jaar oude, onderdelen voor opbouw van de Haarrijnse molen aangevoerd op de nieuwe locatie bij Vleuten naast de Haarrijnseplas. In de nacht van dinsdag 8 juli op woensdag 9 juli aanstaande komt daar het grote sluitstuk bij: dan wordt de kap van de Haarrijnse molen verplaatst vanuit Montfoort via IJsselstein en de A2 naar die nieuwe locatie. Het gaat om de gietijzeren draaikrans, de kapbasis en het tijdelijke dak.
Hoog en breed
Het gevaarte weegt 12 ton en is 3,20 m hoog. Daarmee kan het transport qua hoogte net door de tunnel van de A2. Het grootste probleem vormt echter de breedte van 6 meter. Een route uitstippelen voor een dergelijk transport van 6 m breed, is een real life spel dat het midden houdt tussen puzzelen en “mens erger je niet”. In ieder route doemt er ergens een barricade op die niet te nemen is, waardoor de hele puzzel opnieuw gelegd moet worden om uiteindelijk wel een weg te vinden voor dit immense transport.
2 centimeter
Ook de transportbegeleiding wordt een uitdaging. Op de provinciale weg moet het tegemoetkomend verkeer stil gelegd worden en zijn 12 plaatsen gevonden waar het verkeer kan passeren. De chauffeur is een expert op het gebied van zwaar en exceptioneel transport bij een bedrijf dat bekend staat om het volbrengen van dit soort uitzonderlijke transporten. Soms is de ruimte tussen de lantaarnpalen aan beide zijden niet meer dan 2 centimeter. De kap wordt op bokken geplaatst zodat de kaprand op 1,70 m zit en een aantal paaltjes onderlangs kunnen passeren. Op 2 plaatsen moet de vrachtwagen door de berm en zijn rijplaten gelegd. Op 200 m van de molenplaats wordt een paalt uitgraven die direct na het passeren weer wordt teruggeplaatst. Alles is in theorie geregeld en op papier uitgewerkt. De praktijktest begint aanstaande dinsdagavond.