StartpaginaProgrammeringRSMRadiobingoRegionieuwsAgenda
Menu
Startpagina
Programmering
RSM
Radiobingo
Regionieuws
  Nieuws
  Sport
  Gemeente
  Reportage
  Info
Agenda

Reclame

Download de Radio Stad Montfoort app
Ontdek het op Google Play
Ontdek het in de Apple App Store

Adverteren op de website van RSM

Zoeken



Geplaatst op:01-11-2024
Bijgewerkt op:01-11-2024 10:01

Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Bron: Politie.nl
  

Nepwebshops slaan hun slag rond de feestdagen
Ieder jaar doen meer mensen aangifte van aan- en verkoopfraude. Deze toename komt vooral door de stijging van het aantal aangiftes rond nepwebshops. Er zijn tienduizenden gedupeerden. Vooral tijdens actie- en feestdagen slaan oplichters toe.

‘Rond Black Friday, Cyber Monday en in december zien we vaak een piek in het aantal aangiftes', zegt Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie.
Fraudeurs slaan in deze periodes hun slag, omdat veel mensen op zoek zijn naar koopjes. ‘Waar vraag naar is, daar speelt de fraudeur op in’, legt Van der Linden uit. ‘Ze lokken slachtoffers met hoge kortingen op populaire artikelen. Zo komen slachtoffers terecht op een nepwebshop waar ze goedkope producten denken te kopen die ze daarna nooit ontvangen.’

Gedupeerden
In 2023 deden mensen meer dan 40.000 keer aangifte van aan- en verkoopfraude. Hiervan gingen 16.000 aangiftes specifiek over webwinkels. Voor 2024 is de verwachting dat dit aantal oploopt naar ruim 45.000 aangiftes, waarvan zo’n 20.000 verband houden met nepwebwinkels. Niet alle slachtoffers doen aangifte. Ze doen vaak geen aangifte vanwege schaamte, omdat ze het de moeite niet waard vinden nu ze maar heel weinig geld hebben verloren, ze hebben geen vertrouwen in de politie of het melden is te ingewikkeld. Dit betekent dat het werkelijke aantal gedupeerden veel hoger ligt. ‘Als we alle niet gemelde gevallen meetellen, kunnen we het aantal slachtoffers met vier vermenigvuldigen', schat Van der Linden.

Preventie
De politie pakt aan- en verkoopfraude op verschillende manieren aan. ‘Wij hebben drie hoofdtaken: preventie, verstoring en opsporing', legt Van der Linden uit. ‘Samen met onze partners richten we ons nu vooral op preventie. We roepen daarom consumenten op alert te zijn. Want als ze eenmaal hebben betaald, kunnen wij hun geld eigenlijk niet terugkrijgen. Dit kan in sommige gevallen alleen als de betaalproviders de fraudeur nog niet heeft uitbetaald. Let dus goed op de reviews, zoek naar contactinformatie en controleer of de prijzen realistisch zijn.

 

  






Kijken en luisteren
          Live:        Gemist:
         RSM WebApp         RSM Uitzending gemist

        Foto's:
          RSM Fotoboek

Meer media mogelijkheden
Nieuws of tip opsturen

Reclame

Profipack

Ook hier adverteren? Klik hier!

Nu op RSM
Op de hollandse toer


Regionieuws

Login

 
 Print
© Radio Stad Montfoort, Montfoort (Nederland), 2024