Geplaatst op:20-01-2021 Bijgewerkt op:20-01-2021 16:33 Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties van startBron: gemeente Montfoort
In Nederland gebruiken veel overheidsorganisaties gegevens van inwoners, bedrijven en bijvoorbeeld gebouwen. Het is dus belangrijk dat al die gegevens kloppen. Ziet u een fout in een registratie? Dan moet deze snel worden hersteld. Het nieuwe Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties kan hierbij helpen.
Er zijn meerdere basisregistraties. Een paar voorbeelden zijn de Basisregistratie Personen (BRP) en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). In de BRP worden alle persoonsgegevens bewaard. Als u een uittreksel uit de BRP of een afschrift van een huwelijks- of geboorteakte opvraagt, worden die samengesteld aan de hand van de gegevens uit de BRP. Maar het kan ook gaan om gegevens bij de belastingdienst, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) of het Kadaster. Het is dus belangrijk dat al die gegevens kloppen.
Aanpassing van een fout
Wie een fout wil laten corrigeren, meldt dit bij de organisatie waar het om gaat. Soms lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie iemand moet zijn. Daarom is er vanaf nu het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegegevens (RvIG). Het meldpunt werkt samen met de melder en álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot de gegevens weer kloppen.
Online melding maken
Het MFO is te vinden via rvig.nl en rijksoverheid.nl. U vindt daar meer uitleg over het meldpunt en formulieren voor particulieren, overheidsorganisaties en ondernemers om online een melding te doen.
|