Informatieavonden afval- en duurzaamheidsbeleid op 10 en 11 mei
Bron: gemeente Montfoort
Op 10 en 11 mei organiseert gemeente Montfoort twee informatieavonden rondom het gemeentelijke duurzaamheids- en afvalbeleid. Alle inwoners uit Montfoort en Linschoten zijn van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. Op woensdag 10 mei is er een avond in Linschoten, op donderdag 11 mei in Montfoort.
Aanleiding
In september 2015 heeft de gemeenteraad van Montfoort het nieuwe afvalbeleid vastgesteld. Vanuit de gemeenschappelijke visie 'van afval naar grondstof' wordt gestreefd naar een duurzaam afvalbeheer, waarbij zoveel mogelijk grondstoffen uit het afval worden teruggewonnen om vervolgens opnieuw gebruikt te worden. Het uiteindelijke doel is om 70% van het afval gescheiden in te zamelen. Dit betekent dat per persoon nog ongeveer 100 kilo restafval per jaar wordt aangeboden. Dit alles is in lijn met de landelijke ambitie om in 2020 75% van het afval gescheiden in te zamelen.
In 2016 en 2017 is een aantal maatregelen ingevoerd om deze ambitie te realiseren. Denk aan de mogelijkheid om naast plastics ook metalen verpakkingen en drankenkartons (pmd) huis-aan-huis aan te bieden en de driewekelijkse ophaalcyclus van afval. Na de eerste maatregelen werkt de gemeente nu aan verdere beleidsvorming om de duurzaamheids- en afvaldoelstellingen te realiseren.
Betrokkenheid inwoners
Gemeente vindt het belangrijk te weten hoe inwoners aankijken tegen het duurzaamheids- en afvalbeleid en wat hun ervaringen zijn met nieuwe maatregelen op het gebied van afval. Ook wil de gemeente samen met inwoners op zoek naar mogelijkheden om het uiteindelijke doel, 70% afvalscheiding, te realiseren. Daarom heeft zij onlangs via een digitale enquête inwoners bevraagd op hun mening en ervaringen rondom de gewijzigde maatregelen. Tijdens de informatieavonden wordt nader ingegaan op de uitkomsten van de enquête en op de vraag 'hoe nu verder'.
Heeft u de digitale enquête nog niet ingevuld? Ga dan vandaag nog naar http://www.duomarketresearch.nl/montfoort/ en klik op ‘Enquête afval Montfoort'. U kunt de enquête tot en met 22 april invullen.
Informatieavonden 10 en 11 mei
In zowel Montfoort als Linschoten organiseert de gemeente een informatieavond. Op woensdag 10 mei is de avond in Het Wapen van Linschoten, Dorpstraat 34 in Linschoten. Op donderdag 11 mei is de avond in zalencentrum Sint Joseph, Heilig Levenstraat 4 in Montfoort.
Voor beide avonden ziet het programma er als volgt uit:
19.00 uur Inloop en ontvangst
19.30 uur Plenaire opening en toelichting
19.45 uur Resultaten digitale enquête
20.00 uur Discussie en gesprek
21.00 uur Einde
Aanmelden vóór 5 mei aanstaande
Wilt u bij de avond aanwezig zijn? Meldt u dan vóór vrijdag 5 mei aan door een mail te sturen naar communicatie@montfoort.nl. o.v.v. 'informatieavond afval Montfoort' OF 'informatieavond afval Linschoten'. Graag horen wij met hoeveel personen u verwacht te komen en voor welke avond u zich opgeeft (Montfoort of Linschoten). Om de avond werkbaar en effectief te houden, kunnen we met maximaal 40 personen in gesprek. Als blijkt dat meer inwoners zich opgeven, dan organiseren wij één of meerdere extra avonden. Inschrijving gaat in volgende van aanmelding.