Heeft u tussen april tot en met juni 2018 een paspoort of Nederlandse identiteitskaart bij ons aangevraagd? Dan kan het zijn dat bij uw paspoort of identiteitskaart één van de 23 elektronische echtheidskenmerken niet werkt. Bij de productie van circa 5.000 paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten heeft zich het probleem voorgedaan.
Controleren
U kunt zelf controlerenuitvoeren of dit bij u het geval is. Het gaat alleen om paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten die eindigen met (model)nummer 03. Bij uw paspoort is deze te vinden op de houderpagina boven uw persoonsnummer. Bij uw Nederlandse identiteitskaart is deze te vinden op de achterkant aan de rechterzijde.
Daarnaast is er speciaal hiervoor een gratis Android app "BZK-ID" die de code van uw reisdocument scant. Als u deze controle niet kunt doen óf u ontdekt een fout bij de controle met de app, dan kunt u u wenden tot de gemeente of Nederlandse ambassades in het buitenland. Mocht het document fout geproduceerd zijn dan wordt dit vanzelfsprekend kosteloos vervangen.
Heeft u in deze periode bij ons een reisdocument aangevraagd maar nog niet opgehaald? Dan hebben wij contact met u opgenomen als u document niet integer is.
Document uit laten lezen
Wilt u het document bij ons uit laten lezen? Dan kunt u via 0348-467400 telefonisch een afspraak maken om langs te komen. Langs komen is alleen mogelijk tijdens de openingstijden van ons loket. Dit is op maandag, dinsdag en donderdag van 8.30 tot 12.00 uur, op woensdag en vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 17.00 uur en op vrijdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.
Geldigheid
De reisdocumenten zijn gewoon geldig, ook als de fout met het echtheidskenmerk optreedt. Het echtheidskenmerk is een van de controlemechanismen dat elektronisch extra zekerheid verschaft over de authenticiteit van het reisdocument.
|