Geplaatst op:13-06-2024 Bijgewerkt op:13-06-2024 19:22 Utrechtse gemeenten handelen vragen per mail het slechtst afBron: Persbericht Pim van Leeuwen PriconGemeenten in de provincie Utrecht presteren dit jaar wederom het slechtst met het tijdig beantwoorden van vragen per mail. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.
Van alle Utrechtse gemeenten geeft slechts 77 procent op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag.
12 procent van de Utrechtse gemeenten heeft tijdens het onderzoek zelfs na drie weken nog geen antwoord gestuurd op een eenvoudige vraag. Het betreft hier de gemeenten Montfoort, Nieuwegein en Veenendaal.
Bereikbaarheid en privacy
Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder dat gemeenten in Utrecht steeds vaker geen e-mailadres op hun website vermelden. Dit percentage steeg het afgelopen jaar van 23 naar 35 procent.
Bovendien zijn burgers in Utrecht inmiddels het vaakst verplicht om onnodig persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen naar de gemeenten. Bij 23 procent van de gemeenten in Utrecht kan dit alleen nog via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is. Vorig jaar lag dit percentage nog op 8 procent van de gemeenten.
De volledige onderzoeksresultaten, inclusief resultaten per gemeente, zijn te bekijken op https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2024/
|